Θέλοντας να γνωρίσουμε τις «θρησκευτικές μειονότητες» της Ελλάδας, ο Σπύρος Μακρής, έκανε τον γύρο της
Αθήνας και συνάντησε μερικούς από τους εκπροσώπους τους, οι οποίοι του μίλησαν για την πίστη και τα προβλήματά τους. Μετά τον Θιβετανικό Βουδισμό, τους Παλαιοημερολογίτες, τον Ισλαμισμό, τους Χριστιανούς Μάρτυρες του Ιεχωβά, την Καθολική Εκκλησία, την Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία, στην έρευνά μας με θέμα τις Άλλες Θρησκείες στην Ελλάδα, για λογαριασμό του περιοδικού Άβατον, επισκεπτόμαστε έναν εκπρόσωπο μίας άλλης θρησκευτικής μειονότητας, τον Μάριο Βερέττα, όπου θα μιλήσουμε για την Αρχαία Ελληνική Θρησκεία:

Αρχαία Ελληνική Θρησκεία. Δωδεκάθεο

Σπύρος Μακρής / Μάριος Βερέττας

Όταν πήγα να επισκευθώ τον κύριο Βερέττα ήταν μία ηλιόλουστη μέρα, στα τέλη του 2001. Όταν ανέβηκα στο γραφείο του δεν περίμενα να βρω κάποιον ιδιαίτερο χώρο που να θυμίζει οποιουδήποτε τύπου εκκλησία. Εκτός ίσως από κάποιες κινητές εικόνες δύο Ελλήνων Θεών, που φιλοτεχνήθηκαν σύμφωνα με περιγραφές του Πλίνιου. Βέβαια, από τη θέση του συντάκτη και του ερευνητή, γνωρίζω πως είναι υπαίθρια θρησκεία και δεν περιορίζεται σε κλειστούς χώρους, αποκομένη από την φύση.

Σε ότι αφορά τον ίδιο τον κύριο Μάριο Βερέττα μου φάνηκε ιδιαίτερα έξυπνος και λεβέντικος άνθρωπος. Γλυκός και συνάμα δυναμικός. Πάντως είμαι βέβαιος πως στα νιάτα του θα ήταν αρκετά γοητευτικός. Σε ό,τι αφορά τις συστάσεις του, και οι δύο πιστεύουμε ότι oι αναγνώστες του περιοδικού ΑΒΑΤΟΝ αλλά και το ευρύτερο κοινό γνωρίζουν πολύ καλά τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του, όμοιες με χιλιάδων άλλων Ελλήνων τους οποίους άτυπα εδώ θα προσπαθήσει να εκφράσει. Πάμε στο θέμα μας: Αρχαία Ελληνική Θρησκεία.

Σας ακούμε κύριε Βερέττα.

Κατ’ αρχήν, λοιπόν, οι χιλιάδες αυτοί Έλληνες, μαζί τους κι εγώ, υιοθετούμε την Αρχαία Ελληνική Θρησκεία. Δεν πρόκειται για πίστη αλλά για λατρεία. Η λέξη «πίστη» είναι ασύμβατη ως προς τις πεποιθήσεις μας. Δεν πιστεύουμε σε τίποτα!… «Πιστοί» είναι μόνον οι «δούλοι» και οι «σκύλοι». Αντίθετα εμείς λατρεύουμε τη Μητέρα Φύση η οποία γέννησε την Ζωή και όλες εκείνες τις ποιητικές εκφράσεις των φυσικών δυνάμεων που οι πρόγονοί μας τις αποκάλεσαν Θεούς και Θεές, δηλαδή «ταχύτατα κινούμενες δυνάμεις», διότι αυτό σημαίνει το ρήμα «θέομαι» από το οποίο παράγονται τα ουσιαστικά «θεός» και «θεά».

Αυτό που πιστεύετε είναι η κύρια θρησκεία ή αυτό που οι άλλοι ονομάζουν αίρεση;

Ως γενεσιουργό έννοια των πάντων θεωρούμε τον Θεό Έρωτα. Την προαιώνια έλξη των ετερόκλητων στοιχείων που δονούνται ερωτικά και σμίγουν και γεννούν τον Κόσμο όλο. Διαβάστε λίγο την Θεογονία του Ησιόδου ή σύγχρονη Πυρηνική Φυσική και θα καταλάβετε. Κατά συνέπεια το «θρησκευτικό» μας συναίσθημα είναι… ερωτικό.

Είμαστε ερωτευμένοι με το Κάλλος, την Σοφία, την Μητρώα και Πατρώα Γη. Είμαστε ερωτευμένοι με τη Φύση. Είμαστε ερωτευμένοι με το Περιβάλλον. Και ως ερωτευμένοι σμίγουμε και διαιωνίζουμε τη Ζωή, το υπέρτατο αγαθό του Σύμπαντος Κόσμου. Μπορείτε λοιπόν να αποκαλέσετε τη «θρησκεία» μας Αρχαία Ελληνική Θρησκεία ή Ελληνική Πολυθεία. Είναι με μία κουβέντα αυτό που οι μονοθεϊστές ονομάζουν υβριστικά «ειδωλολατρία». Τους ανταποδίδουμε την βρισιά ως εντελώς αβάσιμη, διότι δεν λατρεύουμε τα είδωλα των Θεών αλλά τους ίδιους τους Θεούς, οι οποίοι είναι, επαναλαμβάνω, οι ποιητικές εκφράσεις των Φυσικών Δυνάμεων. Πανέμορφοι όπως η Φύση.

Δεν δεχόμαστε τίποτα πέραν από την Φύση. Δεν δεχόμαστε την έννοια κάποιου «δημιουργού» της Φύσης. Και περιφρονούμε τους αυτόκλητους «εκπρόσωπους» του οποιουδήποτε τέτοιου ανύπαρκτου «δημιουργού». Η Μητέρα Φύση είναι αυτογενής ή «αυτοπάτωρ» όπως λέει ο Πρόκλος. Κι εμείς γεννήματά Της. Κι είναι τόσο ωραία, ώστε γεννάει μέσα μας υπέροχα ερωτικά συναισθήματα προς το πρόσωπό Της. Από την άλλη μεριά, την έννοια «αίρεση» την αντιλαμβανόμαστε μόνον με την αρχαία ελληνική σημασία, που πάει να πει «άποψη» και μάλιστα «φιλοσοφική άποψη». Δεχόμαστε και σεβόμαστε όλες τις απόψεις αρκεί να μην επιδιώκουν την άσκηση εξουσίας εις βάρος μας.

Βάλε το email σου στην φόρμα για να λαμβάνεις τα άρθρα μας.

Πότε ιδρύθηκε στην Ελλάδα;

Κανείς δεν μπορεί να αποκριθεί στο ερώτημα πότε ιδρύθηκε η «θρησκεία» μας στην Ελλάδα. Η μόνη απάντηση είναι ότι «ιδρύθηκε» μαζί με την Ελλάδα. Ξέρουμε αντίθετα πότε, από ποιους και γιατί καταδιώχθηκε και πέρασε στην παρανομία. Και συνεχίζει να καταδιώκεται.

Γιατί καταδιώχθηκε;

Καταδιώχτηκε διότι ήταν πολυθεϊστική και επικράτησε ο μονοθεϊσμός. Απλούστατα.

Ποια η κύρια διαφορά σας από τις άλλες θρησκείες; Είστε μονοθεϊστές, πολυθεϊστές, πανθεϊστές;

Οι θρησκευτικές μας πεποιθήσεις συμβαδίζουν με κάθε άλλη πολυθεϊστική αντίληψη, όπως για παράδειγμα ο ινδουισμός ή ο ανιμισμός και αντιτίθενται σε κάθε μονοθεϊστική διδασκαλία, όπως ο ιουδαϊσμός, ο χριστιανισμός ή ο μωαμεθανισμός. Απορρίπτουμε τον μονοθεϊσμό ως διδασκαλία αλλά προπάντων ως πρακτική, διότι στο διάβα της ιστορίας έχουμε υποφέρει τα πάνδεινα από τους εκφραστές του. Διότι οι μονοθεϊστές δεν αρκούνται να «πιστεύουν» ότι ο ψευτοθεός τους έφτιαξε τον κόσμο κι ότι ο ένας ή ο άλλος «προφήτης» ή και «γιος» του δίδαξε αυτή την δήθεν «αλήθεια» στον κόσμο. Αυτό
καθόλου δεν μας ενοχλεί. Δικαίωμά τους να «πιστεύουν» ό,τι θέλουν. Το ζήτημα όμως είναι ότι δεν ανέχονται καμία άλλη θρησκευτική πεποίθηση και θεωρούν υποχρέωσή τους να καταδιώκουν με κάθε τρόπο και όποτε μπορούν ακόμη και να
εξοντώνουν όσους αδιαφορούν για τα διατάγματά τους.

Η Αρχαία Ελληνική Θρησκεία είναι αναγνωρισμένη από την ελληνική πολιτεία και την Ορθόδοξη Εκκλησία;

Έπειτα από τα παραπάνω είναι φαιδρό να αναζητά κανείς «αναγνώριση» από την Πολιτεία κι ακόμη λιγότερο από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Η πρώτη είναι δέσμια της δεύτερης και η δεύτερη θεμελιώνει το δόγμα και την υπόστασή της επάνω στην εξόντωσή μας. Ως εκ τούτου φτύνουμε στα μούτρα την όποια «διαδικασία αναγνώρισης». Και είμαστε καθημερινά εκτεθειμένοι σε όλους τους κινδύνους τους οποίους συνεπάγεται η υιοθέτηση των πεποιθήσεών μας.

Η μεταξική νομοθεσία η οποία δυστυχώς ισχύει και σήμερα και η οποία βρίσκεται σε απόλυτη αντίφαση ως προς το άρθρο του Συντάγματος περί ανεξιθρησκείας, απαιτεί για την οποιαδήποτε τέτοια «αναγνώριση» την έγκριση των εκπροσώπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ως εκ τούτου δεν υπάρχει καμία ελπίδα «αναγνώρισης» εάν δεν καταργηθεί το ισχύον νομοθετικό καθεστώς. Ναι, στην σημερινή Ελλάδα δεν έχει καμία ελπίδα αναγνώρισης η Αρχαία Ελληνική Θρησκεία. Με δυό λόγια βρισκόμαστε σε καθεστώς παρανομίας, υπό απαγόρευση και υπό διωγμόν.

Η άσκηση των λατρευτικών καθηκόντων των πιστών σας, βρίσκει εμπόδια; Αν ναι, πόσα από αυτά οφείλονται στην στάση της πολιτείας και της ορθόδοξης εκκλησίας και πως αντιμετωπίζουν το δικό σας πιστεύω;

Κάθε δημόσια εκδήλωση των λατρευτικών μας πεποιθήσεων αντιμετωπίζεται με έξαλα υβρεολόγια εκ μέρους των ρασοφόρων, με υστερικές αντιδράσεις εκ μέρους των φανατικότερων πιστών τους και με ένοχη σιωπή εκ μέρους της Πολιτείας. Διότι η τελευταία στερείται της ανάλογης νομοθεσίας για την προστασία μας.

Έχετε πέσει θύματα διακρίσεων;

Υφιστάμεθα διακρίσεις, ταπεινώσεις, εξυβρίσεις, εξευτελισμούς, διαπομπεύσεις, φίμωση στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ακόμη και εγκληματικές δραστηριότητες εις βάρος μας, όπως για παράδειγμα εμπρησμούς της περιουσίας μας ή και άμεση χειροδικία.

Πιστεύετε πως η πολιτεία και η ορθόδοξη εκκλησία συμπεριφέρεται σε όλα τα δόγματα το ίδιο ή κάνει κάποιες διακρίσεις / ή δεν γνωρίζετε;

Πολιτεία και Ορθόδοξη Εκκλησία συμπεριφέρονται μισαλλόδοξα ενάντια σε κάθε μη-Ορθόδοξο και κάθε αλλόδοξο, αλλά στην δική μας περίπτωση η μισαλλοδοξία τους περνάει άνετα στην περιοχή του κοινού εγκλήματος. Διότι αυτή καθαυτή η διδασκαλία του μονοθεϊσμού συνιστά ή και επιβάλλει την εξόντωση των πολυθεϊστών.

Τι γράφει η ταυτότητά σας;

Τα όσα γράφει η ταυτότητά μου δεν τα έγραψα εγώ αλλά κάποιος αστυνόμος, δέσμιος της μισαλλόδοξης νομοθεσίας.
Κατά συνέπεια η ταυτότητά μου λέει ψέματα. Διότι δεν έχουμε το δικαίωμα να γράψουμε την αλήθεια.

Πως σας αντιμετωπίζει ο κόσμος π.χ. στις δημόσιες υπηρεσίες κλπ, όταν μαθαίνει τα πιστεύω σας ή κατά πόσο η «πίστη» σας είναι εμπόδιο για καριέρα στις ένοπλες δυνάμεις, δημόσιες υπηρεσίες κλπ.

Στις δημόσιες υπηρεσίες αντιμετωπίζουμε τις διακρίσεις που περιέγραψα προηγουμένως. Δεν έχουμε καν το δικαίωμα να υπάρχουμε. Στα δικαστήρια, για παράδειγμα, είμαστε υποχρεωμένοι είτε να ορκιστούμε σ’ ένα βιβλίο, για το οποίο δεν τρέφουμε καμία εκτίμηση, είτε να δηλώσουμε «άθεοι». Και στις δύο περιπτώσεις βιάζεται η συνείδησή μας. Στο στρατό αποκλείονται του όρκου όσοι υιοθετούν τις πεποιθήσεις μας. Με την ίδια πρακτική μας απαγορεύεται να ορκιστούμε στον Όρκιο Δία ή στη Θεά Δημοκρατία και είμαστε υποχρεωμένοι να ορκιστούμε στο μονοθεϊστικό «Ευαγγέλιο» παρουσία κάποιου χρυσοποίκιλτου ρινόφωνου ρασοφόρου. Και βέβαια στις γυναίκες μας απαγορεύεται η πρόσβαση στον Άθωνα, ακόμη κι αν οι γυναίκες μας είναι βουλευτές και υπουργοί.

Στην εκπαίδευση: υπάρχουν προβλήματα καριέρας και πως αντιμετωπίζονται οι μαθητές;

Στα σχολεία τα παιδιά μας υποχρεώνονται να διδαχθούν τα «θρησκευτικά» των μονοθεϊστών και να προσεύχονται καθημερινά στον ψευτοθεό τους.

Μπορεί κάποιος από την Αρχαία Ελληνική Θρησκεία, ένας λάτρης, να γίνει δάσκαλος, καθηγητής, ή να έχει κάποια έδρα στο πανεπιστήμιο;

Κανονικά όχι, διότι για να πάρεις πτυχείο από το πανεπιστήμιο πρέπει να δώσεις όρκο.

Η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες πιστεύετε πως θα λύσει τα όποια προβλήματα;

Η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες είναι ένα σωστό βήμα για την απαλλαγή μας από τους διωγμούς αλλά η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων οφείλει να εισηγηθεί την ανασκευή του συνόλου της υφισταμένη μισαλλόδοξης νομοθεσίας.

Πριν μιλήσατε για γυναίκες. Πως βλέπετε εσείς το γυναικείο φύλο; Το θεωρείτε ισότιμο, ανώτερο, κατώτερο;

Και βέβαια το θεωρούμε ισότιμο. Η καλύτερη απόδειξη είναι ότι στον Όλυμπο είναι έξι γυναίκες έξι άντρες, έξι θεές έξι θεοί.

Νιώθετε σαν μειονότητα; Νιώθετε ελεύθεροι; Υπάρχει ανεξιθρησκία, τελικά;

Βεβαίως νιώθουμε σαν μειονότητα. Και βεβαίως υπό το υφιστάμενο καθεστώς μισαλλοδοξίας δεν νιώθουμε καθόλου ελεύθεροι. Ουσιαστικά κινδυνεύουμε καθημερινά εξαιτίας των θρησκευτικών μας πεποιθήσεων και το άρθρο του Συντάγματος περί ανεξιθρησκείας παραμένει στην περίπτωσή μας γράμμα κενό.

Αν μου επιτρέπετε, πως αντιμετωπίζετε τα όποια έξοδα;

Δεν είμαστε οργανωμένοι και ούτε θέλουμε να οργανωθούμε. Μια θρησκεία της Φύσης, όπως η δική μας, δεν έχει ανάγκη από οργανώσεις. Αναπτύσσεται αυθόρμητα και φυσιολογικά. Σαν τα δάση. Δεν θέλουμε οπαδούς. Οι φίλοι μας αρκούν. Αλλά ως πολίτες διεκδικούμε όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από το Σύνταγμα και την έννοια της ισονομίας. Και απαιτούμε οι πεποιθήσεις μας να γίνονται σεβαστές. Ως εκ τούτου δεν τίθεται ζήτημα περί εσόδων και εξόδων. Ο πλούτος της Μητέρας Φύσης είναι απροσμέτρητος.

Μία πέτρα, ένα λουλούδι, ένα κλαδί, ένα δέντρο, μία παραλία, ένα βουνό, για μας είναι «ιερά» και «ναοί». Δεν μας χρειάζονται άλλα. Κι ακόμη ένα αυθόρμητο γλέντι με φίλους σε ταβέρνα ή ένα μπάνιο στην θάλασσα ή ακόμη η ερωτική πράξη είναι ήδη ιερουργίες. Πάντως σε περιπτώσεις δυσπραγίας κάποιου ομόφρωνα φίλου η φυσική ανθρώπινη αλληλεγγύη κάνει θαύματα κι αυτό είναι κάτι που το έχω ζήσει και στην πράξη. Κάθε άλλη συλλογική μας εκδήλωση απευθύνεται στο φιλότιμο κι όποιος θέλει συμβάλλει όσο θέλει οικονομικά για την πραγματοποίησή της. Αρνούμαστε ωστόσο οι φόροι που πληρώνουμε στο κράτος να γίνονται μισθοί για τις βαθιές τσέπες των ρασοφόρων μονοθεϊστών.

Δηλαδή θέλετε να πείτε ότι στα συμπόσια των αρχαίων, όπου έπιναν και μεθούσαν και πιθανότατα στα σημερινά ανάλογα γλέντια, ή ο πληρωμένος έρωτας στα πορνεία, τότε και σήμερα, είναι ιερουργίες;

Βέβαια. Και είναι πολύ βασικό αυτό, διότι η ερωτική πράξη είναι ο αυτοσκοπός της ελληνικής θρησκείας. Ο σκοπός είναι η γονιμότητα. Ο στόχος σε μας είναι η προάσπιση της ζωής και η γονιμότητα.

Είπατε πως «αρνείστε οι φόροι που πληρώνουμε στο κράτος να γίνονται μισθοί για τις βαθιές τσέπες των ρασοφόρων μονοθεϊστών». Αυτό σημαίνει ότι δεν πληρώνετε φόρους;

Εμείς πληρώνουμε. Το κακό είναι ότι ένα μέρος αυτών των φόρων πάνε για μισθούς του παπαδαριού.

Πώς βλέπετε τις άλλες «θρησκείες» και τις «αιρέσεις» τους; Αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα με αυτές; Παρά τις αντιθέσεις σας, συνεργάζεστε σε κοινά προβλήματα, προκειμένου να τα λύσετε;

Βλέπουμε με συμπάθεια κάθε άλλη πολυθεϊστική θρησκεία. Και μας βλέπει με αντιπάθεια κάθε ετερόκλητη παραλλαγή του μονοθεϊσμού. Εμείς, στους «εκπρόσωπους» του τελευταίου, δεν τους αρνούμαστε το δικαίωμα να «πιστεύουν» ό,τι θέλουν. Αλλά προβάλλουμε αντίσταση στην πρόθεσή τους να μας εξοντώσουν. Ως εκ τούτου δεν τίθεται ζήτημα της όποιας συνεργασίας με τους διώκτες μας, εφόσον και μόνο η δήλωση των πολυθεϊστικών μας πεποιθήσεων αρκεί για να τους προκαλέσει αμόκ!…

Μέχρι τώρα δεν έχω ακούσει τη λέξη «Δωδεκάθεο» για την Αρχαία Ελληνική Θρησκεία. Αυτός ο όρος υφίσταται, είναι συμβατικός, νεολογισμός, ή κατά ένα τρόπο παρατσούκλι;

Είναι πολύ συμβατικός και τον χρησιμοποιούνε άλλοι. Εγώ δεν τον χρησιμοποιώ γιατί… Ποιό Δωδεκάθεο; Πολυθεΐα είναι.

Δεν ήταν δώδεκα οι θεοί του Ολύμπου;

Μόνο; Ήδη ο Διόνυσος είναι εκτός Δωδεκάθεου και είναι πολύ μεγάλος θεός. Ο Πάνας… Και πολλοί άλλοι. Ο όρος Δωδεκάθεο δεν σημαίνει κάτι. Είναι ένας προσδιοριστικός όρος για τους απ’ έξω.

Μιλήστε μας γενικά: ποιος είναι ο ρόλος και ο σκοπός σας στην Ελλάδα, σήμερα και στο μέλλον; Ποια τα σχέδιά σας; Θα δηλώνατε κάτι στους Έλληνες πολίτες;

Σκοπός μας είναι η αναβίωση της Αρχαίας Ελληνικής Θρησκείας. Κι αυτό το κάνουμε διαμέσου των περιοδικών, των βιβλίων, των διαλέξεων και των περιστασιακών και πάντοτε ανοργάνωτων και αυθόρμητων δημόσιων εκδηλώσεών μας. Βεβαίως θέλουμε να φέρουμε τον σύγχρονο άνθρωπο πιο κοντά στη λατρεία και το σεβασμό της Μητέρας Φύσης. Αλλά μόνον όποιον θέλει και μόνο όποιον μας πλησιάζει φιλικά. Φιλοδοξούμε να επιλύσουμε όλα τα οικολογικά προβλήματα τα οποία απειλούν με αφανισμό τη Ζωή κι αυτή την ίδια τη Μητέρα Γη. Φιλοδοξούμε να εξανθρωπίσουμε τον πολιτικό βίο με
την εφαρμογή της Άμεσης Δημοκρατίας. Φιλοδοξούμε να εξανθρωπίσουμε τον καθημερινό βίο διαμέσου της τέχνης του Ευ Ζην.

Το κλειδί για την επίλυση όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε έγκειται στον περίφημο διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους και στην προσαρμογή του συνόλου της νομοθεσίες ως προς το άρθρο περί ανεξιθρησκείας του Συντάγματος. Έως τότε εμείς προσβλέπουμε στον Έρωτα, στις Καλές Τέχνες, στο Κάλλος, αντλούμε εμπνεύσεις από τον απροσμέτρητο πλούτο του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού, αναριγούμε ερωτευμένοι με τις Θεές και τους Θεούς μας και
παραμένουμε αισιόδοξοι. Διότι παρά τους διωγμούς που υφιστάμεθα χαμογελάμε. Κι ο λόγος είναι απλός. Οι πανέμορφες Θεές και οι κάλλιστοι Θεοί, μας χαμογελούν!…

Σας ευχαριστώ.

*Η συνέντευξη του Μάριου Βερέττα προς τον Σπύρο Μακρή δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Άβατον, τεύχος 23, 2002.

diadrastika / Image by Margit Wallner from Pixabay